Friday, 17 May 2013

Hikmah disebalik ketentuanNYA

Saya percaya akan kata-kata dimana "setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya".. atau dalam kata lain.. Allah adalah perancang terbaik buat kita..

KISAH 1:
Masa darjah 6, saya ditempatkan di kelas pertama iaitu kelas A..Memang tak jangka masa tu sebab saya tau diri saya.. saya bukan budak pandai..2 bulan lagi nak UPSR, saya disuruh oleh cikgu kelas bertukar ke kelas B sebab markah bahasa english saya rendah.. Perasaan saya masa tu sedih sangat....Rasa takut pun ada nak bagitau mama dan ayah.. Sampai saat ni pun hal tukar kelas ni jadi RAHSIA saya tanpa pengetahuan mama n ayah.. .. Ingat lagi masa tu, setiap kali nak balik dari kelas tambahan, saya orang pertama yang keluar dulu..Sebab takut mama @ ayah nampak saya kena tukar kelas... Bayangkan 2 bulan lagi nak periksa.. Dengan nak sesuaikan diri dengan guru dan kawan-kawan kelas baru..Dengan rasa takut sentiasa ada sebab takut parent dapat tau hal tukar kelas.. Memang rasa down sangat! 

HIKMAHNYA: Dalam pada rasa down tu, malam-malam saya bangun solat tahjut..*Terima Kasih Ustaz masa sekolah rendah yang ajarkan saya *..Lagi nak dekat exam lagi rajin saya bangun solat mohon doa supaya dapat keputusan yang cemerlang.. Alhamdulillah..Saya berjaya dapat 3A,2B.. Walaupun tak full A.. Tapi saya rasa saya dah buat ayah dan mama bangga..Cikgu kelas lama pun terkejut dengan keputusan saya sebab ada beberapa kawan di kelas A yang dapat keputusan yang kurang memuaskan..Syukur sangat padaNYA..

KISAH 2:
Lepas tamat SPM saya lansung tak ditawarkan ke mana-mana IPTA..Sebab kuputusan SPM yang kurang memuaskan.Menyesal sangat waktu tu sebab tak usaha sungguh-sungguh masa SPM.. Ayahlah yang berusaha cari juga IPTS untuk saya sambung belajar...Lepas dah tamat peringkat sijil.. Saya mula sambung di peringkat Degree di IPTS yang sama..Masa tu memang nekad nak belajar sungguh-sungguh,,

HIKMAHNYA: Dalam jangka masa habis sijil tu .. Mama ada tolong saya isi borang UPU untuk sambung belajar di IPTA... Masa tu memang saya tak mengharap apa-apa ..Sebab takut kecewa..Tapi saya sentiasa berdoa agar diberi peluang belajar di IPTA suatu hari nanti..Walaupun saya tak pernah jangka akan dapat jejak ke IPTA pun.. Masa cuti semester sem 1 degree di IPTS tu.. Saya dapat surat dari UITM..Mula-mula memang sangka tu surat untuk kakak.. Sebab dia pun tengah mintak sambung belajar..Bila nampak nama saya pada surat tu.. Saya terkejut sangat dan bersyukur sangat Allah dengar rintihan doa saya.Allah nak saya reset minda untuk saya usaha bersungguh-sungguh dulu sebab saya tak bersungguh-sungguh masa SPM.....

KISAH 3:
Menyemai cinta hampir 3 tahun dengan jejaka pilihan hati waktu tu tiba-tiba putus di tengah jalan tanpa alasan yang kukuh.. Yang mana lepas tu saya dapat tahu dia ada perempuan lain..Dengan nak exam waktu tu..Sedih memang sangat sedih..Saya mengadu pada DIA..Mungkin semasa bercinta kadang kala saya jadi lalai..Saya balik pada-NYA..Saya pohon diberi kekuatan buat diri saya.. Alhamduliilah..Memang saya jadi kuat dan tak ambil masa yang lama untuk bersedih..Pada masa yang sama saya berdoa agar dikurniakan jodoh yang lebih baik buat saya..

HIKMAHNYA:
Alhamduliilah berjaya habiskan degree..Sementara tunggu tawaran kerja dan interview ..Saya jaga tok dan wan di kampung..Suatu hari saya dapat sms dari no. yang tak dikenali cakap nak berkenalan.. Saya memang malas nak layan dengan orang yang tak kenal..Tapi bila dia cakap dia kawan kepada kawan saya..Barulah saya respon..Sebab masa single tu adalah melawak dengan kawan-kawan lelaki suruh kenalkan kawan2 yang ok..hahaha..*noty*..Alhamdulillah, rupanya en.suamilah jodoh saya..dan yang peliknya sampai sekarang pun saya tak mengenali kawan pada en.suami yang kenal kan tu.. Pelik..! Tapi tulah dinamakan jodoh..Setahun 3 bulan mengenali hati budi masing-masing, kami mengikat tali pertunangan..dan 9 bulan lepas tu kami kahwin..Memang mudah sangat sepanjang urusan tu..Alhamdulillah..

KISAH 4:
4 bulan lepas berkahwin , saya disahkan mengandung.. Happy sangat tuhan saja yang tahu..Tapi di usia kandungan 8 minggu saya disahkan keguguran..Menitis air mata saya, sedih sangat..Tapi kami redha..Suami tak jemu bagi semangat..

HIKMAHNYA:
Rupanya  Allah hold dulu rezeki anak..Tapi DIA murahkan rezeki untuk beli rumah..Alhamdulillah lepas setahun berkahwin kami dapat beli rumah sendiri..dan pada  hari ulang tahun pertama perkahwinan kami, kami dikejutkan dengan berita yang mengembirakan iaitu saya mengandung sekali lagi..Alhamdulillah..

Saya selalu berpesan pada diri sendiri..Sentiasa bersangka baik atas segala ketentuanNYA kerana pasti ada HIKMAH disebalik apa yang berlaku..Walaupun kadang-kala kita nak sangat sesuatu benda tu..Tapi percayalah Allah adalah sebaik-baik perancang..

Allah berfirman:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya."

(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 286)

Allah SWT berfirman:

"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah sahajalah hati menjadi tenteram."
(Surah Ar-Ra’du 13: Ayat 28)

Allah SWT berfirman:

"Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu, maka ia adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan banyak (daripada kesalahan-kesalahanmu)."

(Surah Asy-Syuura 42: Ayat 30)

Credit: SINI

6 comments:

Juliet said...

Nice entry.. peringatan yg bagus di hari Jumaat :)

NzA said...

Alhamdulillah, setiap ujian pasti ada hikmahnya.....

fiqkbe said...

betul3 ;) Allah bagi kita hujan ribut tp lepas hujan tu mesti ada pelangi yg indah kan ;D ujian yg paling fiq xleh lupa masa kena langgar lari teruk & kos repair cecah seribu. sedih tapi hikmah di sebalik kejadian tu ialah Allah nak bagi rezeki anak. pas hantar keta kat bengkel esoknya fiq disahkan pregnant ;) so sekarang setiap kali diuji, mesti kena yakin yang Allah nak bagi sesuatu yang lebih baik daripada ujian & masalah tu ;)

Izzati Asyraf said...

betul dear..

Izzati Asyraf said...

sharing is caring

Izzati Asyraf said...

Alhamdulillah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIARI mama aisy dan alisya
Designed by UMIESUEstudio 2015